Small Asia - Reisverslag uit Tuŏl Tumpung, Cambodja van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu Small Asia - Reisverslag uit Tuŏl Tumpung, Cambodja van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu

Small Asia

Blijf op de hoogte en volg Ieke

10 Februari 2014 | Cambodja, Tuŏl Tumpung

Hallo allemaal!

Ook Cambodja zit er inmiddels alweer op en ik ben klaar om te vertrekken naar Vietnam! Bij deze een (ik zal hem proberen kort te houden) update over mijn laatste weekje in Laos en de afgelopen weken in Cambodja:

Nog geen uur nadat ik mijn laatste reisverslag geplaats heb in Vang vieng, werden we met z'n vijven opgepikt voor de hot airballooning rit. En bang dat we van te voren waren, maaar het was fantastisch! Zo'n 30 seconden na het opstijgen waren we al ik-weet-niet-hoeveel-kilometer boven de grond maar we zaten hooooog en wat een enorm mooi uitzicht hadden we zo tussen de bergen! Samen met een laatste bezoekje aan de kangaroo bar die avond, was dit mooie afsluiting van m'n tot nu toe favoriete plaatsje Vang vieng!

Tijd voor Luang Prabang. Een chill stadje zo'n 7 uur ten noorden van Vang vieng. Luang Prabang heeft een grote gezellige nightmarket waar je ook lekker (en veul) kan eten en zo'n uur rijden van Luang Prabang liggen super mooie helderblauwe watervallen. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Al m'n eerder bezochte watervallen zijn er niks bij:) Het leek wel alsof ze blauwe vloeistof in het water doen daar, zo blauw zijn ze. En oja Luang Prabang was verschrikkelijk kkkkkkoud. Maar hee, nu we toch bij die mooie watervallen zijn moeten we natuurlijk wel van het touw aan de boom slingeren en het water in duiken. Toch? Dus wij onze vijf lagen kleren uit en het water in! Verfrissend was het zeker en des te blijer waren we met onze warme douche die namiddag :) 's Avonds is Luang Prabang niet erg bruisend op een paar tentjes na. Er zijn twee barren die tot 23:00 uur open zijn en daarna gaat iedereen naar... Jawel, de bowlingbaan! Hilarisch. Dus dat was me m'n feestje wel begrijp je, na wat chillen bij het kampvuur bij Utopia (eerste bar) en wat mega sterke cocktails en dansjes in de Reggea bar (tweede bar), de bowlingbaan op!
Verder is Luang Prabang voorzien van veeel tempels, leuke winkeltjes, marktjes en eetkraampjes. Dus na wat sightseeing, shoppen en heel veel lekker eten kwam er alweer een einde aan ons verblijf in Luang Prabang. Die avond sloten we af me de hele groep, waarmee we al vanaf Vang vieng samen zijn, door lekker te eten aan de rivier en natuurlijk een laatste bezoekje aan de bowlingbaan. En owww ik vond het echt niet leuk om m'n buddies achter te laten, want we hebben echt een top tijd gehad samen. Vooral Eileen, m'n nederlandse maatje met wie ik steeds een kamer deelde. Maaar die zie ik gewoon in Nederland weer natuurlijk! Leeen back :)

Na 30 uur van tuktuk naar bus naar bus naar bus naar boot, kwam ik aan op Don det. Eén van de 4.000 eilandjes - die in de Mekong rivier liggen - in het zuiden van Laos. Een vredig klein eilandje met heel veel guesthouses en barretjes. Na een tijdje lopen vond ik een schattig bungalowtje aan het water. En wie kwam ik daar tegen.. Jolien en Marieke, twee nederlandse meisjes die ik ook al in Vang vieng heb leren kennen. Toevallig! Die avond deden we een sunset tour over de mekong om de zonsondergang te bekijken, wat heel erg mooi was. De dag daarna huurden we fietsen om het eiland en het eiland daarnaast te verkennen. Naast Don det ligt Don khong, waar je met een brug naar toe kan. Don khong is iets groter en is voorzien van een paar strandjes en grote watervallen. Erg chill maar zwemmen is niet zo vanzelfsprekend want het is en blijft de Mekong rivier natuurlijk. Ook in Don det sluit alles om 23:00 uur (en daar is helaas geen bowlingbaan dus als je een feestje wilt, moet je er gewoon heel vroeg bij zijn). We gingen wat eten bij het India's restaurant en sloten af met een biertje in de reggea bar. De dag daarna gingen Jolien en Marieke al opweg naar Vietnam en was ik weer herenigd met Meagan en Andrew, m'n canadese buddies van de groep uit Vang vieng en Luang Prabang. Dus dat was erg leuk! Minder dat ik me niet zo lekker voelde maar de dag daarna zou ik naar Cambodja gaan en na wat fruit en pillen zou ik me vast wel beter voelen. Maar dat viel een beetje tegen..

Over m'n eerste weekje in Cambodja kan ik dus niet veel anders zeggen dan dat ik ziek in bed heb gelegen in Siem reap en me nogal ellendig heb gevoeld. Maar hee, wa doe de d'r oan, zou ik dan zeggen op z'n brabants. Ik had een interne meditatie cursus van een week op de planning staan maar na een bezoekje aan de dokter (hallo 5e ziekenhuisbezoek) heb ik besloten om die meditatie maar te skippen (aangezien de dokter zei dat mijn ziek zijn nog wel even kon duren) en te verkassen naar het strand. Beetje op het strand liggen en uitzieken leek me toch een beter plan dan daar maar in m'n kamertje blijven liggen in de stad. Dus dat deed ik. Na een nachtbus-ritje naar Sihanoukville kwam ik daar al gauw wat andere mensen tegen die ik in Don det had leren kennen dus dat was gezellig. Sihanoukville is nogal een party stadje, een soort Lloret de Mar, maar dan op z'n aziatisch zal ik maar zeggen. Het strandje op Sihanoukville was al een stuk beter dan mijn kamer in Siem reap maar voor het ultieme chillen is Koh rong de place to be. Dus na 2 nachtjes Sihanoukville, op naar Koh rong!

Koh rong is fantastisch! Meeega witte stranden en een helderblauwe zee. Dit eiland heeft gewoon alles wat je nodig hebt. Verlaten stranden, stranden met barretjes, lekker, goedkoop eten en heerlijke fruitshakes. Wil je chillen dan kan je chillen en wil je partyen dan kan je partyen, het maakt allemaal niet uit. Alle barren en guesthouses lagen aaneengesloten aan hetzelfde "drukke" strand en ik had gelukkig al gauw een kamer gevonden samen met Sophie, een duits meisje, die ik leerde kennen op de pier bij aankomst op het eiland. En binnen no time waren we met een groep van zo'n 20 man of meer. Want 2 amerikanen die ik kende vanuit Luang Prabang en weer tegen was gekomen bij de Vietnamese ambassade in Sihanoukville (ook al toevallig) waren al op Koh rong met een stel anderen en zo sloten er iedere dag weer mensen aan. Heel erg gemakkelijk en chill. De eerste dag heb ik met één van die amerikanen wat rond het eiland gekayakt, op een verlaten super wit en mooi strand aangekomen, daarna naar een ander inimini eilandje gekayakt waar uit het niets opeens een tempel op stond en verder was er niets. Gekkigheid! Verder waren de dagen allemaal even chill met 's middags de andere kant van het eiland bezoeken zodat je bij long beach terecht kwam, een super lang strand met meeega helder blauw water, witte stranden een prachtige sunset view en 's avonds chillden we met z'n allen bij de Coco's bar wat vaak gevolgd werd door een kampvuurtje ver weg van alle mensen op een verlaten strand met muziek en wat drankjes. Zo had ik nog wel eventjes door kunnen chillen, het was echt heerlijk daar tot mijn verblijf op paradise island Koh rong eindigde in een nachtmerrie. Om 06:30 's ochtends werd ik wakker van gillende, schreeuwende, rennende mensen. Brand! Binnen 1 minuut heb ik al m'n spullen moeten pakken omdat het vuur al super dichtbij was. Gelukkig ongedeerd het pand verlaten maar wat een ellende was dat. Het vuur was al zooo groot en ik was echt in shock van deze bizarre wake-up call. Sophie en ik besloten naar de andere kant van het eiland te gaan zodat we niet toe hoefden te kijken hoe de hele boel affikte. En wat een chaos was het op het strand. Na enkele uren besloot ik het eiland te verlaten. Inmiddels waren er al boten toeristen afgevoerd want iedereen leek zo snel mogelijk het eiland en de ellende achter zich te willen laten. Zo ook ik. Ik zat op de boot met een paar mensen met flinke brandwonden, echt heel naar. Eenmaal in Sihanoukville aangekomen besloot ik direct naar Kampot te gaan, een klein vredig dorpje enkele uren met de bus vanaf Sihanoukville.

Kampot was een goede keuze. Er is niet veel te doen maar dat vond ik prima. In de bus opweg naar Kampot leerde ik twee israelische meisjes kennen met wie ik opzoek ging naar een kamer en met wie ik een dagtour boekte voor de dag daarna. Ik was nog redelijk ontdaan van de brand dus was blij dat ik niet alleen sliep en de volgende dag een redelijk vol programma had. Of ja we dachten dat we een redelijk vol programma hadden. Uiteindelijk hebben we alleen maar veel in de auto gezeten, maar dat was prima:) Om 08:30 uur werden we opgehaald voor de tour naar het Bokor national park. Na een uur rijden zaten we in de bergen (lekker temperatuurtje), er waren wat super mooie uitzichten en de gids was grappig "all tigers turned into tigerbeer (plaatselijk biermerk) and tigerbalm" was zijn favoriete grap geloof ik. Op de een of andere manier waren we rond 13:00 al terug in Kampot en moesten we tot 16:00 uur wachten voor de sunset boat tour over de Mekong rivier. En het wachten was het zeker waard! De boottocht zelf was al mooi, maar de zondsondergang op de boot was echt fantastisch. Heel de lucht en de Mekong rivier kleurde oranje/rood nadat de zon in de bergen was verdwenen. Prachtig! Na de dagtour besloten we onszelf op italiaans te trakteren en ooh wat was dat lekker na wekenlang iedere dag alleen maar noodles en rijst.

Die dag daarna vertrok ik naar Phnom penh en zo komt mijn reisje naar Vietnam dichter en dichterbij! Tijdens de busreis naar Phnom penh had ik weeral pech en reed mijn bus vol tegen een vrachtwagen aan. Autch. Gelukkig niemand gewond. Hebben we dat ook weer meegemaakt. En oja ik ben het in mijn vorige reisverslag helemaal vergeten te vertellen maar tijdens de eerste twee weken van mijn reis hebben Anne en ik vol verwachtig afgewacht op antwoord van haar afstudeerbegeleider en die heeft ze (inmiddels een maandje geleden) dan eindelijk gekregen: Ze mag er drie weken tussenuit. Jipppie, ze komt naar Vietnam en komt welgeteld morgen aan! :D
Ik ben één dagje in Phnom penh gebleven waar ik het Tuoel sleng museum en de nightmarket bezocht heb, en zit nu te wachten op mijn bus naar Vietnam!! Dus over zo'n 7 uur zit ik in Ho Chi Minh city en ben ik klaar om Anne de volgende dag van het vliegveld af te halen om de komende 3 weken lekker Vietnam door te touren. Ontzettend veel zin in! Verder kom ik trouwens echt oooveral weer mensen tegen die ik in vorige stadjes in Thailand of Laos ook ben tegen gekomen, en dat blijft altijd weer leuk :)

Buiten het ziek zijn, de verschrikkelijke brand en het auto-ongeluk om, vond ik het land Cambodja wel echt fantastisch. Zo gek eigenlijk als ik me bedenk dat ik Cambodja twee jaar geleden niet zo bijzonder vond. Ik ben toen ook alleen maar in de grote steden geweest dus misschien maakt dat het verschil. Maar nu kwam ik zelfs in Phnom penh op plaatsen waar de kindjes ongeveer nog nooit een toerist gezien hadden. Ze wilden me allemaal aanraken en toen ik mijn iPhone tevoorschijn haalde en de camera omdraaide zodat ze zichzelf konden zien, werden ze helemaal gek. Dat vonden ze, en ik ook trouwens, echt fantastisch. Zeker een aanrader dus om gewoon eens een keer inimini steegjes in te slaan van het museum terug opweg naar je guesthouse :)

En zo komt er weer een einde aan Cambodja, nu op naar Vietnam!!

Heel veel liefs en tot snel! X

  • 10 Februari 2014 - 07:30

    Eileen:

    Hoi lieve Iek! Heerlijk om je verhaaltje te lezen al had ik het meeste al gehoord! Je portie pech heb je nu hopelijk wel gehad, alles categorieën pech zijn aan bod gekomen dus ik zeg, klaar ermee! Heeeel veel plezier in het o zo mooie en geweldige vietnam, hopelijk zonder je uggs :p ! Terwijl ik langzaam huiswaarts keer blijf ik door lekker door jou verhaaltjes nog een beetje in Azië! En de leen back houden we erin! Kusjessss

  • 10 Februari 2014 - 13:07

    Pauline:

    Heel veel plezier met Anne. Enne Eileen, ik vind je nu al leuk :)
    x mama

  • 10 Februari 2014 - 17:07

    Wil:

    Schatje, ik houd af en toe m'n hart vast... nu hopelijk geen gekke dingen meer. Geniet, ik ben trots op je.
    Papa xxx

  • 10 Februari 2014 - 21:00

    Stinho:

    Wat maak je toch veel mee. Heerlijk om te lezen omdat je ze op zijn iekes schrijft ;-) Pas goed op jezelf lieve iek, ik volg je op de voet. Geniet ervan met Anne in Vietnam. Stiekem toch wel een beetje jaloers en trots tegelijk. Xxxx

  • 12 Februari 2014 - 11:49

    Desiree:

    Hoi lieve iek!

    Jeetje mina zeg, ik schrok echt even toen dat stukje over de brand begon te lezen! Maar gelukkig is alles goed gekomen, zo fijn om te lezen hoe dat het jou vergaat daar. Ik ben zo jaloers op jou! Maar vooral ook trots (niet echt origineel he, zie bovenstaande berichtjes :P), geniet er van vooral met Anne! Echt super dat ze nu bij jou is!

    dikke kus!

  • 17 Februari 2014 - 14:35

    Elke:

    Veel plezier met Anne! En pas een beetje op jezelf he iek.

    Liefs,

    ps. We missen je hier hoor!

    xxxxx Ellebel

  • 25 Februari 2014 - 20:05

    Oma:

    Wat jij allemaal meemaakt,ik houd mijn hart vast wees voorzichtig, vooral als je jezelf in het verkeer gaat je bent niet verzekerd realiseer je dat wel.
    Geniet er maar van samen met Anne en andere .... Heel veel liefs oma.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Tuŏl Tumpung

Ieke

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 23884

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 02 Mei 2016

Australian adventures

31 December 2013 - 24 Mei 2014

Backpacken door Zuidoost-Azie

11 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Thailand & Cambodja

Landen bezocht: