On my way! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu On my way! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu

On my way!

Door: Ieke van Lammeren

Blijf op de hoogte en volg Ieke

31 Maart 2014 | Filipijnen, Manilla

Nie houwww vanuit de Filipijnen!

Time flies! Tijd om China achter me te laten en terug te gaan naar het zonnige zuiden:). Volgende stop: Indonesië!!

Ik zal het proberen kort te houden (met de nadruk op proberen:p) want ik ben inmiddels alweer best een aantal stadjes verder: Dali, Lijiang, Guilin, Yangshuo, Hong Kong en Beijing. Stuk voor stuk top maar totaal verschillend!

Na mijn laatste reisverslag vertrok ik vanuit Yangshuo richting Hongkong en jeeetje wat een verschil is dat met China!! Maar, ik zal even chronologisch beginnen bij waar m'n vorige reisverslag eindigde: Dali!

Dali is één van de populairsts reisbestemmingen in China. Ik had dan ook een hoop backpackers verwacht maar dat was niet het geval. In ons mega guesthouse waren er wel wat backpackers te bekennen maar nog steeds was 95% chinees. Ik zat dan ook samen met Shelly op een kamer vol chinezen :) Het oude centrum van Dali is erg gezellig met veel winkeltjes en vooral veel etennnn! Streetfood hunting was dan ook onze favoriete bezigheid en zo hopte we 3x per dag zo'n 5 streetfood kraampjes af om alles te proberen. Ik had het niet verwacht maar chinees eten is heerlijk. En niks geen babi pangang nie! De dag daarna deden we een tour rondom het meer waar Dali zo goed als tegenaan ligt. Rondom het meer liggen verschillende dorpjes, marktjes en tempels die we bezochten. Het mooiste was toch wel het uitzicht want rondom het meer ligt een prachtig gebergte. Uiteraard sprak onze gids geen engels maar gelukkig hadden we Shelly bij ons die toch aardig de rol van tolk op zich nam. Na alle dorpjes rondom het meer bezocht te hebben wilde we nog een klein dorpje bezoeken die niet op de planning van de tour stond. Dus na kilometers lopen probeerde ik wat auto's te stoppen om mee te liften. Shelly vertelde me dat dat toch niet ging lukken omdat ze 'liften' in China niet kennen, maar jawel.... Daar stopte een wagen!! En zo brachten we met zn drietjes de laatste kilometers door achterop de wagen tussen het stof. Het dorpje was inimini en gelegen aan het meer dus chillde we hem ergens op een rooftop met een prachtig uitzicht aan het water. De terugweg liepen we kilometers lang over een wat klein zandweggetje in the middle of nowhere en het uitzicht was prachtig! Lopend richting Dali keken we zo tegen het enorme gebergte aan waar we langzaam de zon achter zagen verdwijnen. Prachtig! Oja, ik zou het proberen kort te houden:). De laatste dag hebben we de bekendste berg van Dali beklommen. Een aardige klim maar zeker het uitzicht waard!! Verder hadden we een hele gezellige groep backpackers waarmee we die dagen optrokken.

En toen was het alweer tijd voor Lijiang. Een klein populair oud stadje in Yunnan province die vooral bezocht wordt door veeeeel chinezen. Bizar hoeveel kleine straatjes er daar zijn, die allemaal op elkaar lijken, dus verdwaald raak je sowieso. De meeste mensen die we ontmoet hadden in Dali, gingen ook naar Lijiang dus daar zaten we weer met z'n allen gezellig in hetzelfde hostel: "Mama naxi" waar 'mama' ons de hele dag fruit, thee en zelfgemaakte rijstwafels toestoptte. Hoe schattig:) De tweede en laatste dag in Lijiang huurden we een fiets en gingen we op zoek naar een klein dorpje uuuren fietsen verderop. In het dorpje bezochten we de 91 jarige bekende dokter Ho en de natuur en het uitzicht op het witte sneeuw gebergte was prachtig! De dagen in Lijiang sloten we 's avonds gezellig af met wat biertjes bij 'mamas' kampvuur want wat was het kkkkoud. Helaas alweer tijd voor afscheid van iedereen daar en tijd om in mn uppie zo'n 2.000 km af te leggen. Tijd voor het prachtige Guangxi province!!

De absolute nummer 1 voor vele backpackers en zo ook voor mij is Yangshuo en zijn prachtige karstgebergten!! Na een (wat zal ik ervan zeggen..) nogal primitieve reis (neem nooit een hardseat als je 's nachts 12 uur in de trein moet zitten!) kwam ik 's middags aan in Guilin. Ik besloot daar een nachtje te blijven omdat ik die nacht geen oog dichtgedaan had op m'n hardseat in de nachttrein die hutje mutje stampes vol zat en stond met chinezen. De volgende dag ging ik na een korte stadswandeling door Guilin op Yangshuo, wat volgens iedereen the place to be moest zijn. En jaaa, wat een super tof stadje. Gelegen midden in het prachtige karstgebied van China. Er waren voor chineze begrippen relatief veel internationale backpackers en bij aankomst op het busstation stonden er zelfs een stuk of 10 engelssprekende taxi drivers te wachten die me een veel te dure taxi probeerden aan te smeren. Wauw! Nooit gedacht dat ik ooit blij zou zijn zulke mannetjes weer te zien:) Ik onmoette vrijwel direct super leuke mensen in mn slaapzaal die diezelfde dag aangekomen waren en daar schoot ik dan ook de aaneenvolgende dagen mee op. Yangshuo staat bekend om zijn mooie karstgebied dus deden we samen de onmisbare boottocht over de Lu river, rockclimbing op het karstgebergten en een overweldigende fietstocht door het karstgebergte langs de Yulan rivier. De avonden sloten we af met lekkere dumplings, veul eten en uiteindelijk biertjes in de rooftop bars (waar je dus midden tussen alle karstgebergten staat) in de western street en zo waren m'n drie dagen Yangshuo snel gevuld. Yangshuo is echt fantastisch! Absoluut m'n hoogtepuntje van China:)

En dan.. Tijd voor de wereld stad Hong kong!! Na een kort nachtbusje vanaf Yangshuo werd ik midden in de nacht om 04:30 afgedropt langs de snelweg van Shenzhen (een chineze stad aan de grens van China).. Oké dan, nu op naar Hong Kong. Gelukkig vond ik snel een taxi die me naar de grensovergang bracht en tegen de vroege ochtend kwam ik aan in Hong kong centrum. Wauw!! Wat een verschil met China en de rest van Azië. Super modern en de wolkenkrabbers zijn overweldigend. In Hong kong sliep ik in een studentenflat van een jongen die ik in Vietnam ontmoet had dus die ochtend toen ik aankwam na zo'n 3 uur slaap was het meteen tijd om het studentenleven van Hong kong in te duiken. Lekker biertje als ontbijt en daarna door naar de boot party met een hoop drank en internationale studenten. Zo vloog m'n eerste dagje Hong kong voorbij op een klein eilandje in een prachtige, dure en luxe baai tussen allemaal dikke cruise boten en jachten met een prachtig uitzicht op de zee en de verlaten bergen van Hong kong. En de twee dagen daarna: volle bak sightseeing! Want wat is er veel te zien. Hong kong park, Kowloon, Hong kong gardens, alle markten (en dat zijn er een hoop! Waaronder de vismarkt, vogelmarkt, bloemenmarkt en de jade market van wie is de mol, jawel!), moderne kleine tempeltjes tussen alle wolkenkrabbers, de super indrukwekkende skyline van Hong kong island by night, the wall of fame, de bekende victoria peak van waar je uit kijkt over heel Hong kong, de mega apple store waar ik m'n nieuwe mooie iPhone 5c heb gekocht:), mid-levels met zijn bekende langste roltrap van de wereld en natuurlijk meerdere malen de bekende starferry waarmee je van het vaste land met een prachtig uitzicht op de skyline Hong kong island bereikt of andersom. Kortom, genoeg te zien en zo vlogen ook m'n daagjes in het prachtige en schone (wauw dat is wel wat anders dan China) Hong kong voorbij. Tijd voor m'n volgende reisje van 34 uur, waarvan 24 uur lekker in de trein en dit keer had ik gelukkig gekozen voor een hardsleeper in plaats van een hardseat dus dat was eigenlijk heel chill. Na weinig slaap in Hong kong kon ik eens even goed 14 uur bij slapen in de trein:) en zo arriveerde ik 1,5 dag later fris en fruitig in de hoofdstad van China: Beijing!!

Eenmaal aangekomen in m'n youth hostel ontmoette ik ook hier eigenlijk vrijwel direct mensen van m'n slaapzaal met wie ik meteen wat ging eten en de dag daarna the forbidden city bezocht. Indrukwekkend zo groot maar oooh mijn god, ik wist dat er veel chinezen bestonden maar dit sloeg echt alles. Hele troeeepen chinezen die allemaal stipt om 09:00 's ochtends arriveerde. Ik wist niet waar ik moest kijken maar aan een zicht met honderden chinezen ontkwam je niet. Zo was ik die middag blij dat we alle highlights van de forbidden city er op hadden zitten en bezochten we het park (die overigens ook stampes vol zat met chinezen) en volgden we naar een leuk wijkje in het noorden van Beijing. Na deze dag was ik een beetje bang voor een chineze muur vol met chinezen maar hier had ik meer geluk:) Ik vertrok de volgende dag vroeg richting de chinese muur. Op weg naar de muur: volle bak regen en mist dus ingepakt als een eskimo stond ik klaar om de chinese muur te beklimmen. En toen... kwam de zon door, verdween de mist en kwam de prachtige, indrukwekkende en meeeeega grote chinese muur tevoorschijn!! Wauw!! Lucky me!! Echt super mooi en indrukwekkend om te zien. Zo mooi dat je nauwelijks door hebt dat je uren trappen op en af aan het lopen bent. Het uitzicht blijft veranderen en lijkt wel steeds mooier te worden, het lijkt wel eindeloos! En ik was heeeeel erg blij dat alle duizende chinese toeristen (die zich gegarandeerd diezelfde dag ook ergens op de muur bevonden) een ander (waarschijnlijk populair en toeristisch) punt hadden uitgekozen om de muur te beklimmen die dag. Waar ik de muur beklommen heb waren in ieder geval weinig toeristen dus dat was perfect!! Indrukwekkend. Top dag! Leuke mensen ontmoet op de muur ook trouwens met wie ik die avond de clubs van Beijing verkende om de dag nog eens extra goed af te sluiten. Genieten! De dag daarna was alweer mn laatste dagje Beijing en tevens m'n laatste dagje China, alles gaat zo snel voorbij! Ik bezocht samen met mn kamergenootje de markten en shopping malls van Beijing en die avond herhaalde we de avond van daarvoor in de clubs. Top afsluiting van China! Die ochtend daarna vroeg op voor m'n vlucht naar de Fillipijnen waar ik nu net geland ben!!

Bye bye prachtig en divers China, nu op naar Indonesië!! Waar ergens ver weg m'n roots liggen:)

Heeeel veel liefs vanuit de Filipijnen en tot over 2 maandjes alweer! Voor degene die het niet precies weten: ik kom op zaterdag 24 mei 's middags terug aan op Düsseldorf international airport en dan kan ik jullie allemaal weer zien:) Maar ik zal niet super lang in Nederland zijn want 3 weken later vertrek ik alweer voor 2,5 maand naar de zon!

Keep you posted! :)

  • 02 April 2014 - 12:03

    Stinho :):

    Voor die het niet precies weten, grapjas. Die datum staat al een jaar in m'n agenda!
    Weer leuk om te lezen!!!! Next adventure: indonesia!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Ieke

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 23892

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 02 Mei 2016

Australian adventures

31 December 2013 - 24 Mei 2014

Backpacken door Zuidoost-Azie

11 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Thailand & Cambodja

Landen bezocht: