Time flies, almost home! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu Time flies, almost home! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu

Time flies, almost home!

Door: Ieke van Lammeren

Blijf op de hoogte en volg Ieke

23 Mei 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo lieve volgers!

Mijn laatste reisverslagje alweer, geschreven vanaf de bank waar ik 5 maanden geleden mijn eerste Lonely planet open sloeg. Hetzelfde guesthouse, dezelfde stad, ik ben terug in Kuala Lumpur! Vandaag is mijn laatste dagje. Backpack is ingepak, ik ben uitgecheckt en over enkele uurtjes vertrek ik richting het vliegveld. Terug naar iedereen in Nederlandje! Wat heb ik veel gezien. Wat heb ik veel geleerd. Wat is de tijd voorbij gevlogen.

Zo ook mijn drie weekjes in Maleisië. Ik begon met de stadjes en bezienswaardigheden die ik graag wilde zien in Maleisië. Daarna was het tijd om de laatste dagen van m’n reis vooral te chillen. Zo hield ik niet echt de meest logische reisvolgorde aan omdat ik het van te voren allemaal niet wilde plannen, maarja 20 uur meer of minder in de bus, wat maakt het ook uit :) Zo sjeesde ik van zuid naar noord, van noord naar midden, van midden naar zuidwest en van zuidwest naar noordoost. Achja, het was het waard! Op de één of andere manier was ik altijd precies op de goede momenten op de goede plaatsen. Leuke mensen ontmoet, veel gezien en lekker gechillt! Precies wat ik in gedachten had zo.

Vanuit Singapore nam ik de bus naar Melaka. Een schattig dorpje in het zuiden van Maleisië waar ik meteen terecht kwam in een leuke groep backpackers na aankomst in mijn slaapzaal. Gezellig eten, wat biertjes drinken, rondfietsen in de pokkehitte, rondhangen in ons woonkamerachtige loods, verkleden als moslim alvorens een bezoek aan de moskee en met z’n allen rondstruinen over de night market maakte mijn paar daagjes in Melaka meer dan geslaagd. Hierna vertrok met de nachtbus naar Georgetown. Een stadje in het noorden van Maleisië, gelegen op het eiland Penang, wat bekend staat om zijn street art. De street art is ontzettend leuk om te zien! Met twee Maleisische meisjes liep ik de welbekende street art route om alle schilderingen en kunstwerken te spotten. En ook al wijk je van de route af, je blijft je verbazen over hoeveel straatschilderingen er telkens weer opduiken. Erg leuk!

Mijn volgende stop was de Cameron highlands. Na uren slingerend in de bus vanaf Georgetown kwam ik in de namiddag aan in Tanah Rata. Een klein dorpje gelegen tussen de gebergten van de Cameron highlands. Wat betekent: errug mooi overdag, errug koud in de nacht! Na een lange goede steile jungle trekking bereikte ik de top van het Binchang gebergte vanwaar ik een super luxe lift terug kreeg van een lief chinees gezinnetje uit Singapore. Wat blijven aziaten toch altijd lief en behulpzaam. Vanuit de mooie cabrio had ik op de terugweg een prachtig uitzicht over de thee plantages van de Cameron highlands. Zo mooi! Ik kreeg er geen genoeg van dus besloot ik de dagen daarna terug te gaan om nog meer theeplantages te zien. Ook zijn de welbekende aardbeienplantages (omdat dit de enige plaats is in Maleisië waar aardbeitjes groeien) onmisbaar. Lekker voor bij de thee! Want met wat backpackers brachten we de middagen graag door in ons favoriete thee-bakkerij-tentje met een lekkere punt cheesecake en een goed boek. Ontspannen!

En vanaf die dagen bleef 'ontspannen' mijn hoofddoel :) Alle bezienswaardigheden die ik wilde zien in Maleisië had ik gezien, dus tijd voor wat eilandjes! Een paar backpackers in de Cameron highlands vertelden me over Pulau Pangkor. Een niet-toeristisch eilandje aan de westkust van Maleisië waar niet veel te doen is, geen toeristen zijn, een relaxte sfeer hangt en maar één backpackers guesthouse is waar iedereen de hele dag een beetje in de hangmat loopt te chillen. Klinkt perfect! En zodoende nam ik op een ochtend de bus richting Lumut vanwaar ik de ferry nam naar Pangkor island. Wat een chillheid. Beetje niks doen en beetje lezen in de hangmat, beetje kaartspelletjes spelen, wat bezoekjes brengen aan het lokale strandje waar je in je hangmatje tussen de schommels, (stelende) aapjes en toekan vogels ligt en een prachtige strand zonsondergang kan bekijken en voor ik het wist was ik zo een week verder. Ik had er nog makkelijk een week kunnen blijven hangen maar ik wilde toch ook nog wel graag duiken op Perhentian island. Dus zodoende pakte ik mijn spulletjes en vertrok ik richting het hoge noorden. Twee dagen reizen (met een 24 uur lange tussenstop in het dorpje Ipoh) verder, kwam ik ’s ochtends vroeg aan op Perhentian island. Perhentian island is hét bounty island van Maleisë en jaaa wat was het mooi! Helder blauwe zee en witte bounty stranden. Nice! Maar wel een beetje erg toeristisch en dat was zeker na het lokale leventje op Pangkor wel eventjes wennen. Maar aan zo’n bounty strandje hoef ik niet lang te wennen dus na enkele uurtjes lekker chillen op mn handdoekje op het strand was ik meer dan tevreden. Kom maar op met die laatste daagjes zonnen, snorkelen ennnn duiken! En jaaahoor, eerste duik: haaien gespot!! Precies waar ik op uit was :) Zo vet! En daarbij ook nog een hoop schildpadjes en prachtige mooie grote vissen. Tevreden maar met gemengde gevoelens verliet ik vier dagen later Perhentian island: terug in de bus op naar Kuala Lumpur, langzaam terug huiswaarts..

Na één nachtje in Kuala Lumpur, mijn (voorlopig) laatste nachtje in Azië is het zover: ik kom terug naar huis. Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, China, Hongkong, Indonesië, Singapore en Maleisië waren stuk voor stuk onvergetelijk.

Het thuisfront en alle lieve volgers heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes gedurende mijn reis!

So long Asia. Op naar Nederland!

Liefs,
Ieke

  • 23 Mei 2014 - 13:27

    Floor:

    Wat heb ik genoten van je verhalen en foto's.
    En wat is de tijd snel gegaan!

    Lieve Piek, goede reis terug en tot snel in Eindhoven :)
    dikke kus

  • 23 Mei 2014 - 13:43

    Irene:

    Hey Iek,

    Weer een mooi verhaal en veel herkenbare plekken toen ik er ook was. Borneo niet meer gedaan? Of hebt ik dat niet meer zo helder door alle fantastische avonturen? Ik denk dat je vertrekt met dubbele gevoelens maar het ook wel weer heel fijn dat je lekker terug naar huis komt hoor. Ik denk dat je met een voldaan gevoel straks voeten op Nederlandse bodem zet. Tot snel lieve Ieke. x Irene

  • 23 Mei 2014 - 13:47

    Desiree:

    Waauw iek, het is echt snel gegaan! Maaar kom nu maar lekker hier chillen, bouw ik wel een
    Hangmat voor je :). En neem maar zo'n schattig schildpadje mee naar huis :).
    Kan niet wachten om je te zien! Goede reis!

    Dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Ieke

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 1191
Totaal aantal bezoekers 23891

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 02 Mei 2016

Australian adventures

31 December 2013 - 24 Mei 2014

Backpacken door Zuidoost-Azie

11 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Thailand & Cambodja

Landen bezocht: