Merry christmas vanuit Australië! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu Merry christmas vanuit Australië! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ieke Lammeren - WaarBenJij.nu

Merry christmas vanuit Australië!

Blijf op de hoogte en volg Ieke

26 December 2015 | Australië, Sydney

Hallo lieve volgers,

Allereerst wil ik iedereen nog een gelukkig kerstfeest wensen! Het kan nog net zo op tweede kerstdag. En nu ik toch bezig ben, ook voor iedereen een heel gelukkig 2016 gewenst natuurlijk!

Hier is de kerst alweer voorbij en ook de roadtrip met Anne zit er inmiddels op. Tijd voor een nieuw reisverslagje dus!

Na m'n laatste reisverslagje was het kopen van de auto bijna rond... dachten we :) Uiteindelijk waren we weer een aantal dagen en een aantal verschillende opties verder, maar het is uiteindelijk gelukt! We hebben uiteindelijk gekozen voor een wat duurdere auto waarvan we vrijwel zeker wisten dat de motor en alles goed werkt. Het is een prachtige vrij nieuwe Holden Viva geworden! Een lekkere gouden stationwagen waar Anne en ik met gemak in konden slapen.

Na een ochtendje papierwerk stond de auto op mijn naam, spannend en toch gek om je eerste auto aan de andere kant van de wereld te kopen. Nog een paar daagjes inboedel hunten en afscheidsparties verder en we waren klaar voor vertrek. Bye bye Gold Coast, hallo avonturen!

Na een korte stop in Byron Bay (een hippieplaatje waar we al eerder geweest waren met onze duitse vrienden) zijn we via de 'waterfall way' een stukje het binnenland ingegaan richting Armidale. Een prachtige route langs een hoop watervallen en mooie camping spots, waar we op onze tweede kampeernacht al omgedoopt werden tot 'advances campers' door een vriendelijke Amerikaanse man die ons voorzien heeft van allerlei nieuwe camping stuff zoals een tent, een kookstel, gasflessen, een zaklamp, batterijen en nog veel meer. Wat zijn al die kampeerders toch lief voor elkaar! En als we het trouwens hebben over "een stukje" het binnenland in dan hebben we het meteen over een aantal uur rijden. Dat is ook wel iets waar we in het begin aan moesten wennen. Wanneer locals ons bijvoorbeeld zeiden dat iets "om de hoek" was, dan dachten we dat dat drie minuten rijden was, maar dan waren we voor we het wisten een half uur verder. Achja, het went snel :) Voor Australiërs ligt Groningen nog wel om de hoek bij Maastricht. Dus dat werd kilometers maken, kerstmutsen op, kerstmuziek aan en gaan! En om in de ultieme kerstsferen te blijven werd onze auto 's avonds verlicht door rendier kerstlampjes, jawel!

Na een paar dagen kwamen we al sneller dan verwacht aan in Sydney. Door onze (wat is het tegenovergestelde van vertraging?) versnelling konden we zo net nog onze duitse vrienden meeten in Sydney. Dus daar zijn we een aantal dagen mee op pad geweest. Na een bezoekje aan het opera house, de harbour bridge, de Sydney Tower Eye, het nachtleven van Sydney en een dagje chillen op Bondi beach was het na een paar daagjes weer tijd om deze bruisende stad eventjes achter ons te laten. Op naar de Blue mountains!

De Blue mountains is een prachtig bergachtig gebied zo'n twee uur ten westen van Sydney. We sliepen daar op een super mooi camping midden in een soort regenwoud-achtige natuur. En vanaf de stadjes Blackheath en Katoomba, die in de buurt van onze camping lagen, kon je zo de Blue Mountains in kijken. Prachtig!

Na de Blue Mountains vervolgende we onze reis langs de kust richting Melbourne. Daar hebben we zo ongeveer een weekje over gedaan, we hadden de tijd :) Langs de kust kom je namelijk langs een hoop mooie stranden en national parks. Vooral Jervis Bay (een prachtig national park met allemaal super mooie witte strandjes zo'n twee uur onder Sydney) en het Croajingolong national park (een inmens groot national park van 88.000 hectare) waren erg mooi. Verder hebben we gewoon genoten van 'the camping life'. Stoppen bij stops die er mooi of interessant uitzien en verder lekker doen waar we zelf zin in hebben. Kan allemaal als je een auto hebt!

In Melbourne hadden we het geluk dat we mochten slapen bij verre kennissen die een heel mooi tuinhuis met eigen slaapkamer en badkamer hadden. Wat een luxe! En we konden eindelijk na een aantal weken weer een wasje draaien :) genieten. Los van deze luxe accommodatie vond ik Melbourne echt een super toffe stad. Veel kunst en streetart en er hangt een gezellige sfeer. Ook zijn er 's avonds op het strand bij de prachtige zonsondergang nog pinguins te zien op de pier. Dat is weer eens wat anders, hoe leuk! Na een aantal daagjes sightseeing en een beetje relaxen reden we door naar dat wat één van de hoogtepunten van Australië moet zijn: De Great Ocean Road.

En mijn hoogtepunt zover was het zeker! Wat was dat mooi! De Great Ocean Road is een weg langs de kust die een paar uur ten zuid westen van Melbourne begint. De ene na het andere prachtige uitzicht volgt en als je na een aantal uur rijden bij de kalkzandstenen rotsen komt dan weet je helemaal niet meer waar je moet kijken. Onderweg zijn we ook nog vaak gestopt omdat we opeens allemaal koala's boven ons in de bomen of voor ons op de weg zagen, én ook nog een hoop kangaroos en wallabys langs de weg. In één woord super!

Toen we de Great Ocean Road een paar dagen later verlieten kregen we te maken met onze eerste Australische hittegolf. En dat was er niet zo eentje die ik gewend ben van Frankrijk of één van de zeldzame hittegolven in Nederland. Mensen hadden ons van te voren al gewaarschuwd met "je kan echt niet rijden want je autobanden smelten en je motor raakt oververhit" en "je kan niet naar het strand want je verbrand je voeten aan het zand". Nou ja wat zal ik er van zeggen... het was onmogelijk warm. Het was 45 graden maar vooral de warme lucht maakte het zo bizar. Als je buiten kwam (uit een airco gebied zoals de McDonalds, kan je het contrast je voorstellen?) leek het alsof je omver geblazen werd door een hete föhn. Wij hebben wel een stuk gereden met onze golden Holden wagen maar we hebben echt wel de ene na de andere auto langs de kant van de weg zien staan met autopech. Het hele nare eraan is vooral dat er een paar dagen nadien brand is uitgebroken op de Great Ocean Road door deze hittegolf.. De brand woedt al een aantal dagen is nog steeds niet onder contole, daar moeten inmiddels een hoop kangaroo's en koala's door overleden zijn vrees ik :( en er zijn ook inmiddels al 98 huizen afgebrand.

Maargoed, na Melbourne zijn we binnen een paar dagen terug gereden naar Sydney, dit keer niet langs de kust maar door het binnenland heen. Ook weer eens wat anders; honderden kilometers waar je vrijwel niets tegenkomt behalve lange uitgestrekte dorre vlaktes. En zo zijn we inmiddels alweer een paar dagen in Sydney. Wederom met onze duitse vrienden! Daar hebben we dan ook samen kerstavond mee gevierd, in een parkje aan de andere kant van het water zodat we uitzicht hadden op de skyline van Sydney met natuurlijk een barbecue en ieder voorzien van een kerstmuts. Eerste kerstdag ben ik aangesloten bij een barbecue voor Dutchies hier aan het strand, erg leuk! Tweede kerstdag wordt hier eigenlijk niet meer gezien als kerst maar wordt 'boxing day' genoemd. Een dag waarop de hele stad op stelten staat omdat er allemaal sport evenementen en races zijn, maar bovenal.. er is uitverkoop! Elke winkel doet er aan mee en gooit zowat de hele collectie in de aanbieding. Wat resulteert in rijen mensen voor de winkels al vanaf 8 uur 's ochtends. Later op de middag toen de drukte een beetje gezakt was zijn we ook maar even een kijkje gaan nemen en we hebben kerst afgesloten met een goede grote portie biefstuk. Mag ook wel eens :)

Dat was het weer eventjes :) Ik hoop dat jullie daar vanavond allemaal genieten van het laatste kerstmaal! Morgen is Anne haar laatste dag hier en daarna ga ik alleen verder. Oud en nieuw vier ik hier in Sydney met wat andere backpackers, ik ben benieuwd. Schijnt ook echt een gekkenhuis te worden met 1.3 miljoen bezoekers voor de grote vuurwerkshow (daar moet je dus al om 09:00 's ochtends voor in het park zitten om een goed plekje te bemachtigen). Ben benieuwd dus!

Keep you posted!

Liefs,
Ieke

• 26 December 2015 - 15:56

Pauline :

Het voelt wel eenzaam hoor zonder jou Kerst vieren

• 27 December 2015 - 17:02

Rob:

Fantastisch blog. Geniet ze en een super uiteinde en een "great" begin van het nieuwe jaar. Ik volg je :)

• 29 December 2015 - 09:10

Wil:

Hoi schatje, We hebben bijna elke dag contact met je, maar zo met je blog komen je verhalen weer helemaal tot leven. Super allemaal, wat een ervaring.
    Dikke knuffel, Pap.

• 31 December 2015 - 12:36